Racing

Pro virtuální závody si ho vybrala stáj Formule 1. „Našim cílem je umístit se v první čtyřce,“ říká Štefanko

Stejně jako je tomu v klasickém sportu, tak i ve světě toho elektronického vzniká spousta různých disciplín. Nejznámějšími jsou jednoznačně střílečky z pohledu první osoby a tzv. MOBA tituly, tedy online bojové arény pro více hráčů. Z velkého rozmachu se v poslední době radují i sportovní hry. Kromě dobře známé FIFY, tedy fotbalového simulátoru, se mluví především o tzv. sim racingu. Zde je výraznou osobností právě Martin Štefanko.

Když se řekne sim racing, většině lidí asi dojde, že je řeč o závodních simulátorech. Jde o programy, potažmo hry, které se snaží simulovat reálné chování a fyziku vozů motorsportu, jak ho běžně známe. Nejznámějšími simulátory jsou například rFactor 2, IRacing či F1. S neodvratným a raketovým nástupem esportu vznikají všude po světě stále nové závodní soutěže, založené právě na těchto simulátorech.

Jednu takovou, velmi profesionální, závodní soutěž máme i v Česku. Už od roku 2013 se u nás jezdí seriál virtuálních závodů Virtual GP. Pravidelně zde mezi sebou soutěží 12 nejlepších domácích virtuálních závodníků. Zvláště výraznou je pak dvojice Martin Štefanko – Michal Šmídl. Dvě nejzvučnější jména českého sim racingu spolu závod od závodu pravidelně sváději napínavé souboje o první příčky.

Díky svým dovednostem se oběma jezdcům podařilo nedávno kvalifikovat do prestižní závodní série F1 Esports Series, pořádané samotnou F1. V konkurenci asi 66 000 jezdců zdařile postoupili z otevřené kvalifikace do profesionálního draftu, kde už bylo místo pouze pro 38 nejlepších jezdců kvalifikace. Ti všichni dostali pozvánku na legendární okruh Silverstone, kde byla následně otestována například jejich reakční rychlost a fyzička.

Samotného draftu se, krom Ferrari, zúčastnily všechny stáje F1 a každá si musela vybrat alespoň jednoho jezdce. Jako třetí v pořadí se dočkal právě Martin Štefanko, kterého draftoval tým Haas. Ten se nakonec rozhodl vložit veškeré své naděje do českých jezdců, když si i ve druhém kole vybral Čecha Michala Šmídla. Vsadit na duo jezdců, kteří spolu na okruhu tráví několik hodin týdně se stáji Haas může určitě vyplatit, nejdůležitějším faktorem v soutěži totiž bude pohár konstruktérů. Základem úspěchu by tedy měla být kvalitní komunikace a týmová souhra.

Jelikož F1 Esports Series začíná už na podzim, pozvali jsme si k rozhovoru právě českou jedničku z draftu, Martina Štefanka. Ten by se podle některých médií mohl stát černým koněm celé soutěže. Prozradil nám jak začínal se simulátory a jaké to je být jezdcem stáje Formule 1.

Ahoj Martine, nejprve bych ti rád pogratuloval k účasti v tak prestižní soutěži. Zajímalo by mě, jaké byly tvé začátky? Bylo závodění tvým snem už od malička? Jak ses vlastně dostal k sim racingu?

Děkuji. Již od čtyř let jsem chtěl závodit v motokárách, bohužel tehdy nebyly peníze a já musel na život závodního jezdce rychle zapomenout. K sim racingu jsem se dostal v devíti letech, kdy jsem začal hrát první simulátory, konkrétně GTR2 a Race07. V roce 2010 jsem se následně přesunul na rFactor, kde jsem začal závodit online.

Který simulátor máš nejraději?

Nemám oblíbený simulátor, každý má něco do sebe. Několik let jsem jezdil rFactor, později rFactor 2 a nyní se nejvíc věnuji Assetto Corsa.

Kdybych chtěl například začít se sim racingem, co bys mi, jako laikovi, do začátku poradil?

Základem je pořídit si volant a pedály. Nejlevnější třída se pohybuje okolo 5-7 tisíc korun. V tomhle případě bych doporučil Logitech G29 nebo Thrustmaster T300. Dále je třeba si vybrat, které hře se chcete věnovat, je jich totiž spoustu, např. rFactor 2, iRacing, Assetto Corsa, Project CARS 2, RaceRoom, atd….. V těchto hrách jsou ligy pro všechny hráče. Amatérské, poloprofesionální nebo světové soutěže. V nich se můžete postupně všechno naučit. Od řízení a nastavování vozu, přes strategie, či jak správně útočit a bránit, jak jezdit konzistentně, jak se k danému vozu chovat a jaký použít styl jízdy.

Minulý rok se ti podařilo získat titul ve známé české soutěží Virtual GP a odměnou ti mmj. bylo svezení v monopostu Formula Renault 2.0. Vnímal jsi to jako velký rozdíl v porovnání s jízdou na simulátoru? Jak blízko jsou, podle tebe, nynější simulátory realitě?

Jediný rozdíl, který jsem vnímal, bylo přetížení a tuhost brzdového pedálu. Co se týče samotného řízení vozu, přišlo mi to identické s tím, co jsem zkoušel na simulátoru. Věřím, že dnešní simulátory jsou velmi blízko tomu, jak se chová reálný vůz.

Je tvým snem stát se jednou jezdcem reálné Formule 1? Myslíš, že toho jde dosáhnout i právě skrze angažmá v sim racingu? Podařilo se to už někomu?

Můj sen je obecně dostat se do reálného závodění, bohužel bez peněz nebo sponzorů to dneska nejde. Jestli mi dá sim racing možnost toho dosáhnout, ukáže pouze čas. Pár lidí se už ale dostalo do reálného závodění např. díky GT Academy.

Máš nějaký vzor mezi ostatními závodníky? Ať už mezi jezdci reálného motorsportu či sim racingu?

Nemám vzory. Obdivuji tvrdou práci, odhodlanost a kompetentnost.

Na podzim tě čeká F1 Esports Series, jak těžké pro tebe bylo se vůbec dostat až do finálního draftu?

Bylo to velmi obtížné, protože se kvalifikace zúčastnilo dohromady 66 000 lidí, z toho spousta z nich patří ke světové špičce. Kvalifikoval jsem se až v posledním kole v Monaku, o to víc jsem to měl těžší.

Draftoval tě tým Haas, jak jsi zatím v týmu spokojený? Preferoval jsi při draftu nějaký tým, za který jsi chtěl jezdit, nebo bylo tvojí prioritou, aby si tě prostě někdo vybral, bez ohledu na to, který tým to bude?

Sám za sebe musím říct, že jsem zatím spokojený. Já už jsem rád jenom za to, že můžu být součástí týmu Formule 1, tudíž jsem při draftu žádný tým nepreferoval a jen jsem doufal, že to vyjde.

Tam bude tvým týmovým kolegou Michal Šmídl, tedy tvůj největší soupeř z Virtual GP. Jak spolu vycházíte?

Teď už mnohem lépe než v minulém roce. Známe se už pár let, oba dva jsme stejně rychlí a máme stejnou porci zkušeností, tudíž věřím, že spolupráce ve všech aspektech, ať už ve strategii či nastavování vozu by pro nás měla být jednodušší.

Když se podíváš na tvé soupeře v tomto seriálu, koho považuješ za svého osobně největšího rivala? Je jím právě Michal Šmídl?

Michal rivalem určitě nebude, protože bude záležet čistě na umístění v poháru konstruktérů, podle toho se budou rozdělovat prize money. S většinou jezdců jsem nikdy nezávodil, takže momentálně nemám žádného rivala.

Jaký je váš cíl v poháru konstruktérů? Míříte na přední příčky?

Rozhodně. Našim cílem je umístit se v nejlepší čtyřce a věřím tomu, že toho můžeme dosáhnout. Rychlost a zkušenosti na to máme a zvyk na cizí prostředí nám může být výhodou.

Koho tipuješ na vítěze celého seriálu?

Těžko říct, v šampionátu je několik talentovaných jezdců a vyhrát může opravdu kdokoliv.

Jak probíhají tvoje přípravy na sezónu F1? Stačí ti závody VGP jako trénink nebo trénuješ pravidelně i mimo to? Jak často?

Závody VGP jako trénink nestačí, protože se jedná o jinou hru a jiné auto, musí se trénovat přímo ve hře F1 2018. Snažím se trénovat každý den, 30-60 minut, každý to má v tomhle ohledu jinak.

Dovol mi na závěr lehce odbočit od tématu. Zajímalo by mě, zda jsi někdy viděl nebo třeba pravidelně sleduješ, pokud pomineme závodní tituly, nějaký jiný esport? Například Counter Strike, League of Legends atd…?

Dřív jsem sledoval turnaje v Counter Strike, protože jsem ho sám hrával, ale jinak se o jiné esportové žánry moc nezajímám.

Děkuji za příjemný rozhovor a přeji hodně štěstí, jak ve VGP, tak na okruzích F1 Esports Series.

Já děkuji za pozvání.

Komentáře

TRENDY

Nahoru